top of page
חיפוש

חוקי שמירה והגנה

השבוע היה מלא עד תום בעשייה מעניינת ומתגמלת

מי שמכיר אותי יודע שאני אישה שמאד לא מעורבת בפוליטיקה ובקושי רואה חדשות, אני אפילו ממש מתנגדת לכך שאנשים ידברו איתי על נושאים כאלה. אני בעד הקשבה ופשרה ועזרה בין אדם לחברו, אלה הם חיי וזו אמונתי. אבל בשבועות האחרונים הבנתי שיש מצב שמתחולל ניסיון ליצור מדינה שבה אורחות חיי, יהפכו להיות לא חוקיים.

כשהייתי בצבא, לפני כמה שנים, שירת איתי פקיד דואר בשם שופי. יהושפט היה שמו המלא, והוא גר בהתנחלות בשטחים, מה שקרוי כעת "אדמת האבות". פעם ישבנו יחד ושופי אמר לי: "את יודעת, כשנהיה גדולים, אנחנו נשתלט על המדינה. אתם יפי נפש, ציפורים פרפרים, אתם לא תשימו לב ואנחנו נהיה השליטים. הקיבוצים שלכם יהפכו להיות מחנות ריכוז ולא תוכלו לזוז בלי שאנחנו נגיד. לא תוכלו להמשיך לאכול את השרצים שלכם, אנחנו נגיד לכם איך לחיות" "די, שופי", אמרתי לו בחיוך, "ברור לך שזה לא יקרה" "יקרה, יקרה" אמר שופי כשאש יוקדת בעיניו "אבל את חמודה, את אדם טוב, אני אתן לך אישור מעבר וכשזה יקרה, תראי להם ותוכלי לעבור" והוא צייר לי ציור איך הוא וחבריו רוקדים מסביב למדורה בזמן שאני וחברי כלואים במחנה. וכתב לי אישור מעבר.

המחשבות האלה הזכירו לי משהו שכתבתי בפסח לפני שנתיים ואף פעם לא פרסמתי, חשבתי אולי שהנושא לא מתאים ליום שישי. אז הנה, לכבוד המצב, המחשבות שלי על "למה לא כדאי לתת לילדים שלכם לעשות קקי על הדשא הציבורי"

בפיבוט יש שלוש מטרות; שמירה והגנה, זרימה בסדר היום וניראות. חוקים חברתיים ואפילו חוקים של מדינה, אמורים לחזק את השמירה וההגנה מפני איומים אמיתיים – לבריאות של האזרחים, לשלומם, כזה.

בעיתון הקיבוץ הופיעה מודעה שאמרה משהו דומה לכך: "אם אתם דורכים על קקי באחד הדשאים, אל תהיו בטוחים שזה של כלב. הורים לילדים צעירים מאפשרים להם לעשות את צרכיהם על הדשאים ואחר כך אינם אוספים את הקקי."

"מה דעתך המקצועית בנושא"? שאלה אותי חברה שיודעת שתמיד יש לי דעות בענייני קקי ושאר נוזלי גוף "החוק החברתי תופס גם על תינוקות וילדים צעירים"?

אז יאללה, מהתחלה; יש דבר כזה חוקים חברתיים, מרבית הילדים והמבוגרים יודעים אותם מבלי שמישהו לימד אותם באופן מילולי חלק מהחוקים קשורים בתרבות, דת, מעמד חברתי ומקום מגורים אבל הרבה מהם נכונים ותופסים בשינויים קלים, בכל מקום. מתי אני משתמשת בידע הזה? כשיש ילד או אדם שלא למד מעצמו את החוקים, אני יכולה ללמד אותו ולאמן אותו בחוקים וזה מאד עוזר למניעת דחייה חברתית החוק שאנחנו מדברים עליו הוא החוק שמטפל בהפרשות ונוזלי גוף החוק הזה אומר שכל הפרשה ונוזל גוף חייבים להיות מפונים ומסולקים ולא לגעת באדם אחר. בכל חוק יש רציונאל, רציונאל הוא הרעיון שעומד מאחורי החוק – שמאד חשוב להסביר אותו. הרציונאל של החוק הנוגע להפרשות גוף הוא שמירה והגנה, זהו חוק מאד חריף וחמור, ואפשר לדעת כמה הוא חריף וחמור לפי כמה דברים: ראשית אם עוברים על החוק, אנשים מרגישים גועל ומתרחקים – שזה אומר שמדובר בחוק שתפקידו לשמור על הבריאות שלנו ולמנוע מחלה ומוות, כי הפרשות גוף נושאות חיידקים שיכולים להזיק לנו עצמנו וגם לאנשים אחרים. שנית זהו חוק חברתי שחלקים גדולים ממנו מהווים חוק במדינה – ולרוב גם זה סימן שזה חוק חשוב שתפקידו לשמור ולהגן על אנשים (או לפחות היה עד עכשיו). החוק הנוגע לסילוק והטמנת הפרשות גוף כולל את ההפרשות הבאות: זיעה, רוק, דם, שתן, צואה, קיא, מוגלה, נזלת, הפרשות של איברי המין, עיניים ואוזניים וכל הפרשה אחרת שאולי שכחתי לציין, פרט להפרשה אחת שנחשבת לטהורה. מנחשים מה היא? מבטיחה שאספר לכם בסוף כאמור, החוק אומר שכל הפרשות הגוף צריכות להיות רחוקות מאדם אחר, נאספות ומסולקות באופן שאחרים לא יראו ויגעו בהן יש אנשים שרק המחשבה שתיגע בהם הפרשה, שלהם או של האחר – גורמת להם לתחושת גועל ובחילה, שהיא תחושה שנועדה לסמן דברים שצריך להישמר מהם למה? בדיוק את זה הסברנו ברציונאל, כי באמצעות הפרשות יכולות לעבור מחלות מאדם לאדם, ומאד חשוב לשמור שזה לא יקרה. ועכשיו בואו ונחזור למודעה בעיתון הקיבוץ ולדעתי המקצועית בנושא ישנם דברים שאנחנו מאפשרים לתינוקות וילדים צעירים לעשות, ,שעוברים על חוקים חברתיים. לדוגמה להתמרח באוכל ולזרוק אותו, אנחנו חושבים שהם צעירים, שזה מצחיק או חמוד ושהם ילמדו יותר מאוחר, ויודעים שזה חלק מההתפתחות שלהם. א-ב-ל אני מציעה שלא לתת לילדים ותינוקות לעבור על חוקים חברתיים הנוגעים לשמירה והגנה ככל האפשר. בוודאי שאי אפשר למנוע מהם לרייר או להפיק נזלת, אבל בוודאי שלא מתאים לעודד אותם לעשות קקי על הדשא, או לעשות פיפי ליד הדלת של מקום ציבורי כפי שראיתי כמה הורים עושים. זה פוגע באחרים, ובסוף זה פוגע גם בכם, כי לעבור על חוקים חברתיים, במיוחד חוק כל כך משמעותי – מזהם את הסביבה ויכול לגרום סכנה, ובנוסף יכול לגרום לדחיה מצד אחרים. אתם ממש חייבים ואין ברירה? בחרו מקום שלא עוברים בו, אספו בקפדנות את הצואה ושימו אבנים על מה שלא הצלחתם לאסוף ולסיכום, הבטחתי שאגלה לכם מה ההפרשה היחידה שאנו חושבים עליה כטהורה ועליה לא חל החוק החברתי?

דמעות

הלוואי שנמצא דרך להסכים על חוקים של שמירה והגנה הלוואי שנמצא דרך לכבד איש את רעהו מבלי שהחזון של שופי יתממש

שבת שלום




54 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page