זמן לסיפור השבועי
והפעם
"השערות מציקות לי"
זהו סיפור קטן וחמוד, שהתרחש השבוע
במהלך פגישת עבודה בנוגע לצילום סירטונים עליהם אני עובדת בימים אלה.
בפגישה עבדנו על סירטון העוסק בקשיי הירדמות של ילדים, בו אני מציגה את הכלי של אמצעי החזקה ואיך הוא עוזר במצבים כאלו
במהלך הפגישה בזמן שהיינו שקועות בניסוחים ודיוקים, אחת המשתתפות (נקרא לה אור) שיתפה במקרה אישי שקשור לילד שלה וקשיי הירדמות
אז לקחנו אתנחתא קלה מהפגישה והסתכלנו רגע על מה יש לנו ללמוד וכמובן איך אפשר לעזור במהירות ובפשטות
וכך היה:
אור אומרת
"היי, יש לי דוגמה לאיך השתמשתי באמצעי החזקה כדי לעזור לילד שלי להרדם"
כמובן שמייד רציתי לשמוע את הסיפור
כי סיפורים זה החיים...
"לבן שלי יש שיער מפואר" היא מספרת
"האורך, הצבע, משהו בלתי רגיל, אנשים עוצרים ברחוב להגיב והוא ממש גאה בשיער שלו"
" לפני כמה ימים ערב אחד, פתאום הוא אמר לנו שהשיערות שלו מציקות לו"
ומה עשיתם?
"נתנו לו כובע צמר שהוא חבש בחופשת הסקי שהיינו ביחד, והוא מאד אהב. הוא שם אותו על הראש ונרדם"
"אני מקווה שהכובע ימשיך לעבוד"
אני אומרת
"מה, מה עוד אפשר לעשות?" היא שואלת
"בואי נדבר רגע על מה קרה, מה עשית ואיך זה עזר, ואז נחשוב איך אפשר עוד לעזור" אני עונה
"דבר ראשון בואי נדבר על למה הבן שלך מתכוון כשהוא אומר שהשיערות שלו מציקות לו
האם הוא מתכוון לשיערות?
או אולי הוא מתאר תחושה בגוף שהמשמעות שלה היא משהו אחר?
מה עוד יש שיכול להציק באיזור הראש ולגרום לנו תחושה שהשיערות שלנו מציקות?
ומה עושה תחושה כזו ממש לפני השינה בלילה"?
"מחשבות"? היא מהססת ואומרת...
"נכון! ובמיוחד מחשבות מסוג של דאגות"
אז איך הכובע הרגיע את הדאגה"? היא תוהה...
"בשפה שלי, ,נתת לו "אמצעי החזקה", שזה אומר חפץ או מחשבה שאנחנו יכולים להחזיק ביד או בראש או בלב והוא עוזר לנו להיות בטוב.
את איזה חלק של הילד שלך הכובע מחזיק? את החלק של הרגש, כי הוא מייצג ומזכיר חוויה נהדרת, ומאפשר לחשוב עליה, וכך מספק ביחד גם תחושת ביטחון וגם זיכרונות וסיפורים טובים שיכולים להחליף את המחשבות שמציקות לו בשיערות.
"ומה עוד אנחנו יכולים לעשות"?
"לספר לילד בדיוק את מה שלמדת עכשיו, שלפעמים כשיש תחושה שמציק בשיערות, זה כי בתוך הראש מפריעות מחשבות ודאגות, ואז להציע לו כמה אפשרויות למה יכול להיות שמדאיג אותו"
"למה להציע ולא לתת לו להגיד לבד"? היא שואלת
"כי לפעמים ילדים, וגם מבוגרים, לא יודעים מה מטריד אותם, ולפעמים הם יודעים אבל חוששים להגיד, אז הצגת האפשרויות יכולה לעזור להם"
"נגיד איזה אפשרויות"?
"אולי הוא חושש מהחזרה לגן, אולי הוא דואג למישהו בסביבתו שיחלה, או ייפגע, תסתכלי מסביב, אני בטוחה שתוכלי למצוא כמה דאגות שיכולות להטריד אותו"
"וואו, אני ממש רוצה לנסות!
"אדבר איתו הערב"
בסיפור מוזכרים שלושה כלים חשובים ומרכזיים בגישה שלי:
1. חפץ/ אמצעי החזקה = בסיפור זה הכובע
2. תרגום של תחושה או שפה סנסומוטורית ל"מה קרה" =הפיכת התחושה בשערות לתשובה לשאלה מה קרה
3. שיטה להתמודדות עם חרדה שאני קוראת לה "מבחן אמריקאי"= מתן מספר אפשרויות לדאגות שיש בראש
מוזמנים לשאול שאלות שקשורות בסיפור ובכל אחד מהכלים שדוברו
שיהיה סופשבוע חורפי ומלא תקווה וחום!

Comentários